Każdy kto chociaż trochę wędruje po górach z pewnością niejednokrotnie myślał o szybkim powrocie z wycieczki np. przy użyciu paralotni. Można by w ten sposób zaoszczędzić wiele czasu i energii a przy okazji mieć dużo przyjemności z samego lotu w górskiej scenerii.
Normalna paralotnia z uprzężą waży zbyt wiele by zabierać ją na górską wycieczkę. Aby sprostać wymaganiom górskich turystów należało stworzyć nowe skrzydło. W oparciu o wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu, zbudowaliśmy małą i lekką paralotnię której ciężar wraz z lekką uprzężą wynosi około 5 kg. Taki plecak nie stanowi już problemu transportowego. Aktualnie skrzydło zostało zmodyfikowane uwzględniając uwagi pilotów i obecnie występuje pod nazwą LHOTSE 3.
Opis konstrukcji
Paralotnia została skonstruowana w oparciu o specjalistyczne software LT Parafoil firmy Living Things.
Czasza podzielona jest na 40 cel z których po cztery zamknięte zewnętrzne stanowią stabilizatory paralotni. Pozostałe cele są otwarte aby zapewnić równomierne napełnianie się skrzydła. Wszystkie profile na krawędzi natarcia wzmocnione są Mylarem a dodatkowo osiem środkowych profili jest usztywnionych żyłką nylonową PA6. Takie wzmocnienie krawędzi natarcia paralotni bardzo wspomaga fazę napełniania się skrzydła podczas startu. Praktycznie trudno jest nie wystartować tym skrzydłem. W warunkach górskich gdy jest bardzo ograniczona ilość miejsca na start lub rozbieg musi odbyć się z wiatrem w plecy, te ponad przeciętne własności startowe Lhotse 3 są nie do przecenienia.
Aby lepiej usztywnić czaszę w kilku celach znajdują się profile diagonalne, których liczba w Lhotse 3 została zwiększona.
Linki podpięte są do czaszy w czterech rzędach jednak rzędy C i D łączą się zaraz pod pierwszą galerią i do taśm nośnych prowadzą już tylko trzy rzędy linek plus linki sterownicze. W nowej wersji Lhotse 3 posiada tzw.refowany spływ, ta zmiana zdecydowanie poprawiła skrętność skrzydła.
W locie
Lhotse 3 - jest skrzydłem łatwym w pilotażu i mimo nie dużego wydłużenia zapewnia bardzo dobre osiągi w lotach swobodnych i co równie ważne, duży poziom bezpieczeństwa. Te cechy pozwoliły przeznaczyć paralotnię także do szkolenia początkowego. Dzięki szczegółowo dopracowanej krawędzi natarcia i wzmocnionemu systemowi olinowania paralotnia została przystosowana do lotów z napędem silnikowym. W wersji ppg paralotnia jest wyposażana w specjalne taśmy nośne z trymerami. Jest więc Lhotse wykonywane w wersjach: jako paralotnia górska w komplecie z lekką uprzężą oraz jako skrzydło szkolne ze standardowymi taśmami nośnymi i możliwością podpięcia większej uprzęży z protektorami. Dla pilotów pozbawionych gór, paralotnia w wersji ppg może służyć do latania rekreacyjnego z napędem plecakowym. Paralotnia była sprawdzana i testowana w Tatrach (swobodnie) oraz okolicach w przypadku użytkowania z napędem.
W komplecie wraz z paralotnią znajdują się:
Paralotnia Lhotse 1 posiada francuski certyfikat AFNOR Performance.
Testy w locie wykonane przez Aero-Tests FFVL.
Do budowy Lhotse 3 zastosowane zostały najlepsze materiały produkowane przez czołowe firmy w Europie specjalizujące się w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań materiałowych dla paralotniarstwa. W trosce o jak najwyższą jakość i co za tym idzie bezpieczeństwo użytkowników naszych paralotni świadomie zrezygnowaliśmy ze stosowania tańszych wschodnich zamienników.
Specyfikacja materiałowa:
Górna powierzchnia | Skytex Universal E25 38g/m2 - Porcher Sport |
Dolna powierzchnia | Skytex Universal E25 38g/m2 - Porcher Sport |
Profile i wsparcia diagonalne | Skytex Hard E29 40g/m2 (hard finish) - Porcher Sport |
Wzmocnienia profili na natarciu | Mylar Scrim 380g/m2 - Porcher Sport |
Linki na galerii 1 | Dyneema w oplocie DSL070 ø 0,95mm - 70 kg - producent Liros |
Linki na galerii 2 | Dyneema w oplocie DSL140 ø 1,25mm - 140 kg - producent Liros |
Linki główne | Technora w oplocie TSL280 ø 1,80mm (280 kg) i TSL380 ø 2,20mm (380 kg) - Liros |
Deltki | Maillon Rapide ø 3,5 mm stal nierdzewna, wytrzymałość 750 kg - Peguet |
Taśmy nośne | Poliester 20 mm, wytrzymałość min.10 kN |
Bloczki | FL12A i FL33A - producent AustriAlpin |
Dla lekkich taśm nośnych wraz z mini deltkami przeprowadzone zostały testy niszczące mające wykazać czy te elementy mogą być użyte w paralotni Lhotse 3. Jak wykazały próby, użyte materiały mogą być wykorzystane w paralotniach o maksymalnej masie startowej nie przekraczającej 100 kg. Do obliczeń przyjęliśmy założenie wystąpienia maksymalnego przeciążenia 7 G działającego jednostronnie tylko na taśmy z rzędów A i B. Przy masie startowej 100kg uzyskujemy jeszcze spory margines wytrzymałości układu: taśmy - deltki.
Jak widać na zdjęciach w momencie przekroczenia obciążenia 630-640 kg rozcięciu ulega taśma nośna, szwy i deltka (poza deformacją) nie ulegają rozerwaniu. Średnica pręta z której jest wykonana deltka ma w tym przypadku istotne znaczenie.
Dla większych mas startowych a więc paralotni w rozmiarach przekraczających 26 m2 należy użyć deltek o średnicy pręta minimum 3,5 mm.
L H O T S E 3 | |||||
Rozmiar | 24 | 26 | 28 | 31 | |
Powierzchnia w rozwinięciu | m2 | 24,0 | 26,0 | 28,0 | 31,0 |
Powierzchnia w locie | m2 | 20,65 | 22,35 | 24,12 | 26,69 |
Rozpiętość w rozwinięciu | m | 10,51 | 10,94 | 11,36 | 11,95 |
Rozpiętość w locie | m | 8,41 | 8,75 | 9,09 | 9,56 |
Wydłużenie w rozwinięciu | 4,60 | 4,60 | 4,60 | 4,60 | |
Wydłużenie w locie | 3,42 | 3,42 | 3,42 | 3,42 | |
Liczba cel | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Cięciwa profilu max. | m | 2,85 | 2,96 | 3,07 | 3,235 |
Cięciwa profilu min. | m | 0,91 | 0,95 | 0,98 | 1,035 |
Ciężar (bez uprzęży) | kg | 4,0 | 4,2 | 4,45 | 5,40 |
Prędkość opadania min. | m/s | 1,15 | 1,15 | ||
Prędkość minimalna | km/h | 22 | 22 | ||
Prędkość trymowana | km/h | 36 | 36 | ||
Masa startowa min-max* | kg | 55-80 | 70-90 | 90-115 | 110-140 |
Masa startowa max z ppg | kg | 100 | 120 | 145 | 165 |
Ciężar pilota min-max | kg | 45-60 | 55-80 | 80-100 | 95-125 |
Doskonałość max. | > 7 | > 7 | > 7 | > 7 | |
Współczynnik skali | 0,9615 | 1,0 | 1,039 | 1,093 | |
Certyfikat Air Sport | |||||
* masa startowa = ciężar pilota + wyposażenie |