Historia konstrukcji paralotni z Zakopanego 1989 - 1998

.

Aby zapoznać Cię z naszymi paralotniami i ich rozwojem należy cofnąć się do początku 1989 roku, a więc okresu kiedy w Polsce zaczynał rodzić się paragliding a w Zakopanem powstała pierwsza firma (Air Sport) zajmująca się konstruowaniem i szyciem paralotni. Wówczas to w oparciu o nieliczne materiały docierające z Alp wykonaliśmy kilka pierwszych skrzydeł.

Konstrukcje te - patrząc z perspektywy wielu lat - były bardzo prymitywne: miały przeważnie prostokątny obrys, kilkanaście szerokich komór z dużymi wlotami powietrza i bardzo grube linki. Tak wówczas wyglądały paralotnie, a samym lataniem na nich interesowała się w Polsce niewielka grupka entuzjastów. Nie istnieli instruktorzy a tym bardziej szkoły paralotniowe. Samodzielna nauka latania bywała bardzo żmudna i niejednokrotnie bolesna.

Rok 1990 przynosi nowe zmiany w konstrukcji - powstaje paralotnia Dedal. Skrzydło posiada już jednostronny trapezowy obrys, zwiększoną rozpiętość i wydłużenie. Poważną zmianą jest przeniesienie wlotów powietrza na dolną część płata poniżej noska profilu. W ten sposób skrzydło zyskuje pełny profil aerodynamiczny. Charakterystyczne pozostają nadal szerokie komory. Parametry skrzydła pozwalały już na latanie żaglowe, i wykorzystanie termiki.
 

 

W roku 1991 pojawiają się dwie nowe konstrukcje: Euros i Eol. Euros posiada już 31 komór, napełniany powietrzem stabilizator i obustronnie eliptyczny obrys! Wydłużenie płata przekracza już 3. Charakterystyczna dla Eurosów z 91 roku była bardzo mocna tkanina, z której były wykonane skrzydła. Dzięki niej wiele - obecnie już ponad 10-letnich Eurosów - lata do dzisiaj !

W roku 1992 powstaje prototyp nowej wielokomorowej paralotni Notos oraz zmodyfikowany zostaje Euros. W obu skrzydłach zastosowane zostają po raz pierwszy profile dwuwypukłe mające zwiększyć prędkości paralotni. Wydłużenie Notosa osiąga wartość 4.37 co jak na konstrukcje z tamtych lat jest wielkością znaczącą. Wyróżnione zostają jednocześnie dwie klasy paralotni: rekreacyjna (Euros) oraz sportowa (Notos). Wiosną tegoż roku w Zakopanem zorganizowane zostają pierwsze zawody paralotniowe w Polsce, w których startuje ponad 70-ciu pilotów. Trzecie miejsce na Eolu zajmuje Bartek Chyc z Zakopanego.
       
W 1993 roku Eurosa zastępuje Altus nowe rekreacyjne skrzydło, o większym wydłużeniu i lepszych osiągach. Zmodyfikowany zostaje też Notos, który posiada już 53 komory, rozpiętość 12 metrów i wydłużenie 4,8 ! Na nowym Notosie podczas drugich Zawodów Paralotniowych w Zakopanem K. Dudziński zajmuje 2-gie miejsce a 2-gie Mistrzostwa Polski rozgrywane na Skrzycznem zdecydowanie wygrywa.

Rok 1994 jest dla firmy bardziej okresem rywalizacji sportowej i zdobywania kolejnych punktów w zawodach niż rozwojem nowych konstrukcji, które wydają się być już bardzo zaawansowane. Wyniki krajowe potwierdzają prymat Notosa: 1-sze miejsce Zawody Paralotniowe w Zakopanem (Krzysztof Dudziński), 2-gie i 3-cie miejsce podczas III Mistrzostw Polski zajmują Władek Vermessy i Krzysztof Dudziński, 1-sze miejsce na zawodach holowanych w Pińczowie zajmuje Włodek Wirski.
 

Rok 1995, Notos po raz kolejny zmienia oblicze. Powstaje praktycznie nowe skrzydło o wydłużeniu 5,20 i doskonałości ok. 7, nazwa pozostaje ta sama z małym przydomkiem Afro. Początek sezonu to dwa rekordowe przeloty "notosiaków" Krzysztof Dudziński i Włodek Wirski pokonują dystans 67 km z góry Hochries (Niemcy) do Salzburga (Austria). Z braku pełnej dokumentacji oba loty nie zostały uznane za rekordy Polski chociaż faktycznie nimi były w tamtym czasie. Z ciekawszych wyników krajowych wymienić należy 3-cie miejsce na IV Mistrzostwach Polski oraz również 3-cią pozycję Włodka Wirskiego podczas Pucharu Pińczowa.

Rok 1996. W nowy sezon sezon firma Air-Sport wchodzi z kolejną wersją skrzydła sportowego: Notos Competition. Wzrasta wydłużenie płata do 5,70 oraz ilość komór. Po raz pierwszy w polskich skrzydłach zastosowane zostają komory diagonalne. Nowe możliwości skrzydła można ocenić podczas Lotniowo-Paralotniowych Zawodów w Lesznie gdzie Krzysztof Dudziński zajmuje 1-sze miejsce. Na przedolimpijskich zawodach w Turcji, R. Żygadło zdobywa złoty medal na Notosie Afro w kategorii PPG.

Rok 1997. Powstają dwa nowe skrzydła tym razem w klasie rekreacyjnej Fen o wydłużeniu 4,3 przeznaczony dla pilotów początkujących oraz w klasie sportowej Quiz dla pilotów chcących latać sportowo. W Polskim Pucharze Monte Grappa (zawody rozegrane we Włoszech) piloci: Wojtek Chyla i Krzysztof Dudziński - latając na skrzydłach Notos Comp. plasują się na 1-szym i 2-gim miejscu.