Najczęściej zadawane pytania

Czy Burana Reflex można polecić początkującym pilotom przesiadającym się ze skrzydła klasycznego na pierwsze skrzydło samostateczne ?

Oczywiście tak, stosunek osiągów do jakości i do ceny jest nie do pobicia. Buran Reflex łatwo staruje szybko lata jest zwrotny, ponadto dobre warunki gwarancyjne i serwisowe to atuty naszych paralotni nie tylko do ppg.

 

Czy użycie innego koloru jak w ofercie firmy wiąże się z dodatkowymi kosztami dla klienta ?

Użycie innego koloru niż ten z oferty nie wiąże się z dodatkowymi kosztami pod warunkiem, że klient dostarczy wybraną tkaninę na własny koszt.

 

Co to jest Buran Carbon ?

Buran Carbon to paralotnia PPG skonstruowana w oparciu o nową technologię wykorzystującą lekkie pręty węglowe do usztywnienia skrzydła.

 

Czy Buran Carbon ma w założeniu zastąpić Burana Reflex czy też oba skrzydła będą produkowane równolegle?

Czas pokaże jak potoczą się losy Burana Carbon. To dwa różne skrzydła przeznaczone do latania PPG. Buran Reflex to sprawdzona konstrukcja o bardzo dobrych osiągach. Buran Carbon jest dopiero w fazie testowania i sprawdzania jego możliwości.

 

Mam napęd z silnikiem Solo 210 czy dam radę latać nim na Buranie Reflex?

Silnik Solo bez dodatkowych przeróbek przy śmigle o średnicy 124 cm daje maksymalnie 45 kg ciągu statycznego.
Jeśli Twój ciężar nie przekracza ok. 85 kg możesz z tym napędem latać na Buranie Reflex. Jeśli jesteś cięższy ta siła ciągu będzie zbyt mała by bezpiecznie startować i latać.

 

Jak powstała paralotnia do ppg Buran X3M ?

Konstrukcja powstała na zamówienie sportowego pilota. Było oczywiste, że do zawodniczego sportowego latania potrzebne jest skrzydło, które będzie spełniać konkretne wymagania. Ponieważ na rynku paralotni sportowych PPG nie było takiej konstrukcji, człowiek ów zwrócił się do mnie, by zaprojektować i wykonać taką paralotnię, która będzie łączyła w sobie pewne cechy. Między innymi takie, by użyty profil nie był samostateczny! Ostatecznie w Buranie X3M użyliśmy profilu reflex, ale głównie ze względów reklamowo-marketingowych. Dzisiaj niemal każdy, kto pyta mnie o paralotnie do latania z napędem, w pierwszej lub najdalej drugiej kolejności pyta, czy skrzydło posiada profil samostateczny.

 

Co znaczy ze "względów reklamowo-marketingowych" ?

Od kilku lat forsowana jest w środowisku pilotów ppg teoria, że skrzydła samostateczne są odporne na turbulencje i bardziej stabilne. By daleko nie szukać, wystarczy zajrzeć do nr 4 magazynu Vario. Chodzi tu głównie o celowy zabieg marketingowy, który ma wśród potencjalnych klientów wzbudzić zaufanie i przekonanie, że nowe konstrukcje do PPG są lepsze i warte zapłacenia za nie dużych pieniędzy. Większość pilotów nie ma czasu ani ochoty na studiowanie teorii aerodynamiki paralotni i profilu reflex. Zdecydowanie łatwiej jest im przyswoić sobie kilka haseł, by podbudować sobie dobre samopoczucie. Wyłączają tym samym własną czujność, wystawiając się na jeszcze większe zagrożenie w powietrzu. Pilot zawsze powinien być czujny! Niepokojącym jest fakt, że w materiałach propagandowych firm produkujących i sprzedających paralotnie pojawiają się „chwyty” znane z reklam np. proszków do prania.

 

Czy to znaczy, że profil samostateczny nie działa tak dobrze jak go opisują?

Profil samostateczny działa tak, jak to zostało opisane we wspomnianym artykule, z tą jednak różnicą, że wszystkie momenty sił, które w tym profilu powstają, są tak naprawdę bardzo niewielkie w stosunku do innych sił, które rzeczywiście działają stabilizująco na lot paralotni. Konkretnie chodzi o bardzo niskie położenie środka ciężkości. To dzięki niemu paralotnia zyskuje stabilność wahadła, które stabilizuje skrzydło wielokrotnie mocniej. Żaden inny aparat latający nie posiada tak korzystnie położonego środka ciężkości jak paralotnia i żadnego z nich nie można puścić samopas bez obawy o stateczność. Tymczasem paralotnia – także bez profilu reflex, bardzo dobrze radzi sobie bez dotykania sterówek przez pilota.
Profil samostateczny został wymyślony długo przed tym jak powstała pierwsza paralotnia, czyli w czasach, kiedy nikt nie podejrzewał, że powstaną „letadła” z tak niskim środkiem ciężkości.

 

Czy zatem profil samostateczny w paralotni PPG w ogóle nie jest potrzebny ?

Profil reflex może być  pomocny w fazie startu paralotni, kiedy nie działa jeszcze stabilizacja wahadła, później jego samostateczne właściwości nie mają znaczenia w przypadku paralotni. Momenty jakie generuje na skrzydle nisko zawieszona główna masa (pilot z napędem) wielokrotnie przewyższają momenty które generuje profil samostateczny.

 

Jakie wymagania musi spełnić pilot, by latać Buranem X3M a dla kogo jest polecany Buran Reflex ?

Buran Reflex to paralotnia dla szerokiej rzeszy pilotów - od początkujących, po rekreacyjnych sportowców. Jeśli chodzi o Burana X3M, to ten model przeznaczony jest wyłącznie dla doświadczonych sportowców.

 

Z jakiego materiału są uszyte skrzydła Buran Reflex,  Buran X3M,  Pasat i inne ?

Paralotnia Buran Reflex, podobnie jak inne paralotnie firmowane logiem Air-Sport, są wykonane z najwyższej jakości tkaniny Skytex, produkowanej w Europie przez firmę Porcher Sport. 

 

W temacie trwałości paralotni: krążą opinie na temat niskiej trwałości skrzydeł o małej powierzchni ze względu na duże obciążenia ?

Jak się ktoś bardzo postara to nowe skrzydło może zniszczyć po 5 minutach użytkowania!
Bardziej obciążone paralotnie teoretycznie będą szybciej się starzeć, lecz w praktyce wcale nie musi tak być. Dużo zależy od użytych materiałów; ich jakości i trwałości oraz stosowanych technologii. Jak już powiedziałem, używamy najlepszej jakości materiałów. Dzięki nim, trwałość naszych konstrukcji wynosi wiele lat. Dla przykładu powiem, że zdarza się nam robić przeglądy naszych paralotni, których wiek wynosi 20 lat! Co ciekawe – paralotnie te przechodzą wszystkie kontrole pozytywnie i są dopuszczane do dalszego użytkowania. Dla porównania niektóre firmy, nazwijmy je „zachodnie”, w ogóle nie przyjmują do serwisu glajtów starszych niż np. 10 lat.
Krytyczne parametry dla każdej starszej paralotni to przepuszczalność i wytrzymałość tkaniny oraz długości i wytrzymałość linek.

 

Dlaczego nie dostałem protokołu po przeglądzie mojej paralotni ?

Dokumentem identyfikujacym każdą paralotnię jest Karta Paralotni wraz z wpisem, pieczatką i podpisem mechanika dopuszczającym (lub nie) konkretną paralotnię do użytkowania.

Protokół jest dokumentem wewnętrznym każdego mechanika, który jest kontrolowany przez inspektorów ULC. Protokół kontroli paralotni zawiera różne informacje o stanie paralotni, poza danymi o przepuszczalności, wytrzymałości tkaniny i linek znajdują sie tam również informacje o naprawach, uszkodzeniach, zabrudzeniach, rozdarciach itp.

Właściciele paralotni bardzo często wykorzystywali cyfrowe kopie PPP (Protokół Przeglądu Paralotni) do zachęcenia potencjalnych klientów do zakupu ich używanego skrzydła przedstawiając wybiórczo tylko część informacji z PPP a pomijając dane nazwijmy "niewygodne". W efekcie ktoś kto zakupił taką używaną paralotnię mógł poczuć się lekko oszukany, bo zachęcony np. dobrymi wynikami przepuszczalności tkaniny nic nie wiedział, że paralotnia wisiała na drzewie i ma dużo śladów po tym wypadku w postaci łat i innych napraw.

Część negatywnych emocji takiego klienta była przważnie kierowana w stronę osoby-firmy serwisującej taką paralotnię co oczywiście nie było uzasadnione ale stawało się faktem narażając w ten sposób dobre imię firmy i mechanika. By uniknąć takich sytuacji postanowiliśmy nie udostępniać PPP licząc jednocześnie, że taka decyzja spotka się ze zrozumieniem naszych klientów.