Skrzydło skonstruowane zostało z przeznaczeniem dla ambitnych sportowców lubiących dynamikę i prędkość. Konstrukcja paralotni Buran X3M 2 firmy Air-Sport oparta została na trzech rzędach linek nośnych oraz 3-rzędowych taśmach nośnych z trymerami. To rozwiązanie pozwoliło na zredukowanie szkodliwych oporów linek i taśm oraz poprawiło ogólną obsługę skrzydła na ziemi i w locie.
Konstrukcja paralotni
Do uszycia skrzydła użyliśmy tradycyjnie najlepszych materiałów (tkanin) Skytex firmy Porcher Sport, które gwarantują przy odpowiedniej technologii zszycia długi okres bezawaryjnego użytkowania skrzydła. Do usztywnienia krawędzi natarcia - co zapewnia dobre i pewne napełnianie skrzydła - zastosowaliśmy używany już wcześniej Mylar oraz dodatkowo żyłki nylonowe, które w porównaniu ze stosowanymi wcześniej prętami węglowymi (Buran Carbon) są bardziej odporne na zaginanie i łamanie. Pozbyliśmy sie zatem problemu nieustannych awarii związanych ze sztywnymi prętami węglowymi.
Usztywnienia żyłkowe są usytuowane w specjalnych kieszeniach w pewnej odległości od linii szwu co zapewnia, że w przypadku uderzeń krawędzią natarcia w twarde podłoże (np. podczas lądowania) nie ulegnie ona rozdarciu i uszkodzeniu.
Aby poprawić zwrotność skrzydła co jest istotne podczas lotów w konkurencjach sportowych, zastosowaliśmy sterowanie 2D czyli z podziałem galerii sterówek na dwie sekcje, którymi pilot może sterować niezależnie. Dodatkowo zwiększona została liczba linek sterowniczych - podpiętych bezpośrednio do skrzydła - które jeszcze lepiej formują krawędź spływu zwłaszcza w okolicy stabilizatora. Istotną zmianą w nowej konstrukcji Buranie X3M 2 jest zminejszone wydłużenie w stosunku do poprzednika Burana X3M. Ten zabieg przyczynił się ogólnie do poprawy zachowań paralotni zarówno przy starcie jak i w fazie lotu i lądowania powodując, że obecnie skrzydło może być użytkowane przez nieco mniej doświadczonych pilotów.
Zachowanie w locie
Dzięki zastosowanym materiałom i rozwiązaniom start Burana X3M 2 jest bardzo łatwy, skrzydło napełnia się równomiernie i szybko przesuwa się nad pilota. Sama droga startu też jest krótka i przy masie startowej ponad 130 kg i mocnym napędzie (ponad 20 KM) nie przekracza 10-15 metrów. W locie przy użyciu speed'a i częściowo trymerów skrzydło rozpędza się do 70 km/h. Ciaśniejsze zakręty przy użyciu sterowania 2D wychodzą same i nie wymagają dużego kontrowania przeciwną sterówką. Faza lądowania z uwagi na duża prędkość trymową (ponad 40km/h) musi zostać przygotowana przez pilota wcześniej poprzez zaciągnięcie trymerów i potem płynne użycie linek od tzw. klap.
Przygotowanie do wyjścia na tzw. prostą do lądowania musi zostać zaplanowane na odpowiedniej wysokości minimum 50 metrów tak by poniżej tej wysokości pilot nie musiał już zmieniać kierunku ani planowanego punktu przyziemienia.
Przy pełnym odpuszczeniu trymera i wciśniętym speedzie na końcówkach skrzydła mogą się pojawiać małe klapki, które nie wpływają istotnie na stabilizację i kierunek lotu skrzydła. Aby nie doprowadzać do ich powstawania należy trymery używać maksymalnie do 2/3 całego ich zakresu pracy.
W komplecie wraz z paralotnią znajdują się:
Do wykonania paralotni Buran Reflex zastosowane zostały najlepsze materiały produkowane przez czołowe firmy w Europie specjalizujące się w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań materiałowych dla paralotniarstwa. W trosce o jak najwyższą jakość i co za tym idzie bezpieczeństwo użytkowników naszych paralotni świadomie zrezygnowaliśmy ze stosowania tańszych wschodnich zamienników.
Specyfikacja materiałowa:
Górna powierzchnia | Skytex 38 Universal E25 38g/m2 - Porcher Sport |
Dolna powierzchnia | Skytex 38 Universal E25 38g/m2 - Porcher Sport |
Profile | Skytex E29A 40g/m2 (hard finish) - Porcher Sport |
Profile diagonalne | Skytex E29A 40g/m2 (hard finish) - Porcher Sport |
Wzmocnienia profili na natarciu | Mylar Scrim 190g/m2 - Porcher Sport |
Linki galeria 1 (przy czaszy) rząd A i B | DSL140 ø 1,25mm (140 kg) - Liros |
Linki galeria 1 (przy czaszy) rząd C i D | DSL70 ø 0,95mm (70 kg) - Liros |
Linki galeria 2 rząd A, B, C | PPSL200 ø 1,42mm (200 kg) - Liros |
Linki główne A | DSL350 (Dyneema) ø2,0mm (350 kg) - Liros |
Linki główne rząd B, C | TSL380(Technora) ø 2,2mm (380 kg) - Liros |
Deltki | Maillon Rapide ø 4,0 mm, Inox, wytrzymałość 950 kg - Peguet |
Taśmy nośne | 100% Polyester, 25 mm, 1000 kg |
Bloczki | FL 12A i FL33A - AustriAlpin |
Nici | Synton 100% Poliester - Ammann |
B U R A N X3M 2 | |||||
Rozmiar | 20 | 22 | 24 | 26 | |
Powierzchnia w rozwinięciu | m2 | 20,05 | 22,00 | 24,00 | 26,02 |
Powierzchnia w locie | m2 | 16,98 | 18,59 | 20,32 | 22,04 |
Rozpiętość w rozwinięciu | m | 10,50 | 11,00 | 11,49 | 11,97 |
Rozpiętość w locie | m | 8,23 | 8,61 | 9,00 | 9,38 |
Wydłużenie w rozwinięciu | 5,50 | 5,50 | 5,50 | 5,50 | |
Wydłużenie w locie | 3,99 | 3,99 | 3,99 | 3,99 | |
Liczba cel | 59 | 59 | 59 | 59 | |
Cięciwa profilu max. | m | 2,37 | 2,48 | 2,60 | 2,70 |
Cięciwa profilu min. | m | 0,74 | 0,77 | 0,81 | 0,84 |
Ciężar (bez uprzęży) | kg | 5,10 | 5,45 | 5,70 | 6,10 |
Prędkość opadania min. | m/s | 1,30 | |||
Prędkość minimalna | km/h | 24-26 | |||
Prędkość trymowana | km/h | 38-40 | |||
Prędkość max. ze speedem | km/h | >60 | |||
Masa startowa min-max* | kg | 85-120 | 95-130 | 105-140 | 115-150 |
Współczynnik skali | 0,955 | 1,00 | 1,045 | 1,088 | |
* masa startowa = ciężar pilota + wyposażenie |
* kolory mogą się różnić w zależności od rodzaju i ustawień monitora.