Buran Reflex 4 w najnowszej wersji poddany został kilku modyfikacjom które mają na celu poprawę osiągów oraz obsługę skrzydła przy zachowaniu dotychczasowego wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Modernizując konstrukcję, która od wielu lat należy do czołówki paralotni ppg w klasie skrzydeł rekreacyjnych, nie łatwo było znaleźć słabe punkty, które należy zmienić. Jak zawsze w tym celu wykorzystalismy uwagi i sugestie wielu pilotów latających na paralotniach Buran Reflex. Jak zmieniło się skrzydlo ? Aby to ocenić nie wystarczy przeczytać dalszą część opisu ale najlepiej samemu udać się na wycieczkę powietrzną w towarzystwie Burana Reflex 4.
Budowa paralotni
Poza wspomnianą wcześniej modyfikacją profilu aerodynamicznego inne parametry techniczne czaszy paralotni pozostały nie zmienione.
Zastosowany profil należy do grupy profili samostatecznych i cechuje się charakterystycznym przebiegiem linii szkieletowej, odróżniającym go od profili tzw. normalnych.
Żebra diagonalne zostały rozmieszczone na całej rozpiętości skrzydła w ten sposób by przejmowały obciążenia przenoszone przez linki dokładnie z kierunku działania wektorów sił. Wyeliminowane zostały w ten sposób profile, które nie przenosiły obciążeń lub przenosiły tylko w niewielkim zakresie.
Dodatkowe komory równoległe mają za zadanie poprawę kształtów górnej i dolnej powierzchni wzdłuż rozpiętości skrzydła.
Dość istotnie zmienił się system olinowania według którego w Buranie Reflex4 linki dochodzą do co drugiej komory - zobacz rysunek. Dzięki temu zwiększyła się ogólna liczba punktów podczepienia linek (lepszy rozkład obciążenia) ale również wzrost liczby punktów ma dodatni wpływ na stabilizację całego skrzydła. Jednocześnie dwa główne rzędy linek C i D zostały zastąpione jednym rzędem C nie powodując jednak redukcji ilości punktów podczepienia, które nadal pozostają rozmieszczone w czterech rzędach.
Nową funkcją jest sterowanie 2D. W praktyce sterowanie 2D pozwala na wykonywanie skrętów bardziej dynamicznych i o mniejszym promieniu. Pamiętać jednak należy, że aby optymalnie wykorzystywać ten typ sterowania koniecznym jest nabranie pewnego doświadczenia i wprawy podczas lotów próbnych.
Samo wyregulowanie długości linek sterowniczych 2D wymaga wykonania pewnego nalotu na skrzydle i ustawień indywidualnych zależnych od typu podwieszenia napędu, długości rąk, długości taśm nośnych, itp. Z tych powodów sterowanie 2D zalecamy stosować pilotom już z pewnym doswiadczeniem i praktyką.
Start i lot
W lataniu napędowym bardzo istotnym elementem jest faza startu paralotni. Skrzydło powinno napełniać się łatwo i stabilnie wznosić się nad pilota a po postawieniu pilot po kilkunastu krokach powinien wzbić się w powietrze. Jeżeli tak nie jest a pilot musi powtarzać start kolejny raz to po kilku nie udanych próbach nie ma już sił i ochoty na latanie. Buran Reflex 4 został skonstruowany z uwzględnieniem wszystkich wymagań gwarantujących pewny i prawidłowy start. Wloty napełniające mają optymalną powierzchnię i są bardzo dobrze usztywnione wzdłuż całej krawędzi natarcia co bardzo ułatwia napełnianie i postawienie skrzydła. Po modyfikacji profilu w wersji 2012 do wzbicia się w powietrze pilot potrzebuje niezbyt dużej prędkości a więc i droga rozbiegu też jest odpowiednio krótsza.
W powietrzu Buran Reflex 4 sprawia wrażenie bardzo sztywnej konstrukcji a to za sprawą relatywnie dużej ilości komór i profili diagonalnych oraz niedużego wydłużenia. Dodatkowo wzdłuż rzędów podczepień linek biegną taśmy napinające, które dodatkowo stabilizują czaszę paralotni. W powietrzu turbulentnym skrzydło trzeba mocniej trzymać na sterówkach ale deformacje zdarzają się rzadko i są łatwe do skorygowania (tu znowu daje znać o sobie małe wydłużenie).
Skrzydło jest polecane szerokiej grupie pilotów ppg, którzy traktują latanie silnikowe jako forme szeroko rozumianej rekreacji. Piloci którzy do tej pory latali na klasycznych paralotniach mogą na początku być zaskoczeni dużą dynamiką Burana Reflex2 i mogą to odbierać jako większą nerwowość skrzydła. Paralotnia lata bowiem na większej prędkości trymowej niż standardowe paralotnie i dlatego wszelkie manewry jak zakręty, wing-owery, przebiegają znacznie szybciej niż normalnie i do tego pilot musi się przyzwyczaić aby skutecznie wykorzystać dynamikę skrzydła. Okres adaptacji do nowych zachowań skrzydła nie trwa długo a późniejsze loty dają więcej satysfakcji i przyjemności.
W komplecie z paralotnią znajdują się:
Do wykonania paralotni Buran Reflex zastosowane zostały najlepsze materiały produkowane przez czołowe firmy w Europie specjalizujące się w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań materiałowych dla paralotniarstwa. W trosce o jak najwyższą jakość i co za tym idzie bezpieczeństwo użytkowników naszych paralotni świadomie zrezygnowaliśmy ze stosowania tańszych wschodnich zamienników.
Specyfikacja materiałowa:
Górna powierzchnia | Skytex 38 Universal E25 38g/m2 - Porcher Sport |
Dolna powierzchnia | Skytex 38 Universal E25 38g/m2 - Porcher Sport |
Profile | Skytex E29A 40g/m2 (hard finish) - Porcher Sport |
Profile diagonalne | Skytex E29A 40g/m2 (hard finish) - Porcher Sport |
Wzmocnienia profili na natarciu | Mylar Scrim 190g/m2 - Porcher Sport |
Linki galeria 1 (przy czaszy) rząd A i B | DSL140 ø 1,25mm (140 kg) - Liros |
Linki galeria 1 (przy czaszy) rząd C i D | DSL70 ø 0,95mm (70 kg) - Liros |
Linki galeria 2 rząd A, B, C | PPSL200 ø 1,42mm (200 kg) - Liros |
Linki główne A | DSL350 (Dyneema) ø2,0mm (350 kg) - Liros |
Linki główne rząd B,C,D | TSL380(Technora) ø 2,2mm (380 kg) - Liros |
Deltki | Maillon Rapide ø 4,0 mm, Inox, wytrzymałość 950 kg - Peguet |
Taśmy nośne | 100% Polyester, 25 mm, 1000 kg |
Bloczki | FL 12A i FL33A - AustriAlpin |
Nici | Synton 100% Poliester - Ammann |
Buran Reflex 4
|
|||||||
Rozmiar | S | M | L | XL | XXL | ||
Powierzchnia w rozwinięciu | m² | 24,90 | 26,10 | 28,09 | 30,09 | 32,80 | |
Powierzchnia w locie | m² | 21,28 | 22,19 | 23,88 | 25,59 | 27,90 | |
Rozpiętość w rozwinięciu | m | 11,05 | 11,31 | 11,73 | 12,14 | 12,67 | |
Rozpiętość w locie | m | 8,74 | 8,95 | 9,29 | 9,61 | 10,04 | |
Wydłużenie w rozwinięciu | 4,90 | 4,90 | 4,90 | 4,90 | 4,90 | ||
Wydłużenie w locie | 3,60 | 3,60 | 3,60 | 3,60 | 3,61 | ||
Liczba komór | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | ||
Cięciwa profilu max. | m | 2,81 | 2,87 | 2,98 | 3,08 | 3,22 | |
Cięciwa profilu min. | m | 0,84 | 0,87 | 0,90 | 0,93 | 0,97 | |
Ciężar bez uprzęży | kg | 5,10 | 5,30 | 5,85 | 6,40 | 7,70 | |
Prędkość opadania min. | m/s | 1,20 | 1,20 | 1,20 | 1,20 | 1,20 | |
Prędkość minimalna | km/h | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
Prędkość trymowana | km/h | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Prędkość max. | km/h | >58 | >58 | >58 | >58 | >58 | |
Masa startowa min-max | kg | 75-135 | 85-158 | 95-170 | 105-180 | 120-200 | |
Zoom | 0,950 | 0,964 | 1,00 | 1,035 | 1,081 |
* kolory mogą się różnić w zależności od rodzaju i ustawień monitora.