main page / Oferta / Paralotnie / PASAT 5 - paralotnia rekreacyjna do lotów swobodnych

PASAT 5 - paralotnia rekreacyjna do lotów swobodnych









 Pasat 5 powstał jako paralotnia dla szerokiego kręgu pilotów którzy mają już pewne doświadczenie paralotniowe i latania nie ograniczają tylko do zlotów i lotów żaglowych ale chętnie wykorzystują każdą okazję by wybrać się na dłuższy przelot.



Budowa paralotni
Skrzydło posiada eliptyczny kształt i podzielone jest na 57 cel. W 28 celach znajduja się profile diagonalne. Rozbudowana została wewnętrzna struktura skrzydła poprzez system taśm naprężających. Mają one wpływ na stabilność czaszy paralotni i poprawiają jej odporność na podwinięcia. Otwory wlotowe powietrza na krawędzi natarcia mają  tradycyjny prostokątny kształt, co istotnie odróżnia ten fragment od Chinooka II.
Poprawie napełniania Pasata 5 służy również dobre usztywnienie całej krawędzi natarcia, poprzez Mylarowe wzmocnienia dodatkowo uzupełnione żyłkami.
W ostatniej najnowszej piątej wersji paralotnia poddana została następującym zmianom:
  • końcówka skrzydła została poszerzona i zaopatrzona w pneumatyczne zamknięcie
  • krawędź natarcia nie posiada już tzw. shark nose
  • zmieniony został całkowicie system olinowania na 4 rzędy przy czaszy (patrz szkic)
  • zmieniony został deseń kolorystyczny na górnej powłoce
  • taśmy napinające wykonane są z tkaniny laminowanej, dotychczas była to tkanina jak na profilach

Linki paralotni
Olinowanie Pasata 5  jest mocne i trwałe. Praktycznie większa część linek w Pasacie 5 wykonana jest z włókien Dyneema wstępnie naciąganych w procesie produkcji. Ma to zapobiec ich kurczeniu się w wyniku eksploatacji i starzeniu się skrzydła.
Ważną cechą linek wykonanych z Dyneemy jest bardzo niewielka utrata wytrzymałości nawet po wielu latach używania. Pasat 5 posiada cztery rzędy linek, które kaskadowo łączą się z trzyrzędowymi taśmami nośnymi. Rzędy linek A i B prowadzą do osobnych taśm A i B natomiast rzędy C i D linek łączą się ze sobą i już jako jeden rząd C/D prowadzą do trzeciej taśmy. Główna sterówka przechodzi przez bloczek i łączy się z uchwytem sterowniczym, który do taśmy C mocuje się małym magnesem.
     
Zachowanie w locie
Pasat 5 został zaprojektowany tak by połączyć możliwie największe osiągi aerodynamiczne z dużą stabilnością całego skrzydła. To oznacza, że wszystkie parametry fizyczne takie jak: wydłużenie, ilość komór, profile aerodynamiczne (jest ich kilka na rozpiętości), wloty powietrza i ich wielkość, system olinowania i wytrymowanie skrzydła zostały dobrane celowo by paralotnia była stabilna, łatwa w pilotażu i dawała pilotowi poczucie sztywnego skrzydła.

 Roczny okres przygotowywania skrzydła do seryjnego szycia pozwolił dobrze poznać jego cechy i własności lotne.
W powietrzu glajt sprawia wrażenie bardzo sztywnej konstrukcji a to za sprawą relatywnie dużej ilości komór i profili diagonalnych oraz nie dużego wydłużenia. Ono sprawia też, że start Pasata 5 jest stosunkowo łatwy, skrzydło łatwo się napełnia (duże wloty) i szybko wchodzi nad pilota. W  turbulentnym powietrzu skrzydło trzeba mocniej trzymać ale deformacje zdarzają się bardzo rzadko i są łatwe do skorygowania (tu znowu daje znać o sobie małe wydłużenie). Jednocześnie parametry aerodynamiczne (opadanie, doskonałość), które udało się uzyskać dla tej paralotni zdają się przekraczać wartości odpowiadające tej klasie paralotni.

Skrzydło jest polecane pilotom posiadającym już pewne doświadczenie w lataniu swobodnym i lubiącym wybierać się już na przeloty. Może także posłużyć jako paralotnia do nauki latania przelotowego dla pilotów, którzy do tej pory wykonywali tylko loty żaglowe. Z pewnością dla tej grupy osób Pasat 5 będzie odpowiednim wyborem.


W komplecie z paralotnią znajdują się:

  • pokrowiec - worek ochronny

  • taśma kompresyjna

  • tkanina samoprzylepna do naprawy

  • rękaw-wskaźnik wiatru

  • instrukcja użytkowania paralotni

  • karta paralotni - dopuszczenie do lotów

  • gwarancja 30 miesięcy