main page / Oferta / Paralotnie / BURAN Reflex 4 PPG

BURAN Reflex 4 PPG




Buran Reflex 4 w najnowszej wersji poddany został kilku modyfikacjom które mają na celu poprawę osiągów oraz obsługę skrzydła przy zachowaniu dotychczasowego poziomu bezpieczeństwa. Wykorzystując uwagi wielu pilotów latających na paralotniach Buran Reflex oraz wykorzystując własne doświadczenia konstruktorskie poczynione zostały następujące zmiany:

  • aby poprawić i ułatwić fazę startu został użyty nieco zmieniony profil samostateczny oraz poprawione zostały usztywnienia wlotów powietrza na krawędzi natarcia. Oprócz dotychczasowych usztywnień mylarowych dodatkowo zastosowane zostały żyłki nylonowe usytuowane w specjalnych kieszonkach na krawędzi natarcia profilu.

  • aby ułatwić obsługę skrzydła i zredukować nieco szkodliwych oporów zastosowane zostały 3 rzędy linek głównych oraz 3-rzędowe taśmy nośne z trymerami. Dla pilotów konserwatywnych istnieje możliwość olinowania cztero-rzędowego i użycie 4-rzędowych taśm nośnych :)

  • aby poprawić efektywność sterowania użyte zostało tzw. sterowanie 2D (jako opcja) oraz zastosowane zostało tzw. refowanie krawędzi spływu, które powoduje jeszcze bardziej skuteczne działanie sterówek w obszarze końcówki skrzydła



Poza wspomnianą wcześniej modyfikacja profilu aerodynamicznego inne parametry techniczne czaszy paralotni pozostały nie zmienione.
Zastosowany profil należy do grupy profili samostatecznych i cechuje się charakterystycznym przebiegiem linii szkieletowej, odróżniającym go od profili tzw. normalnych (zobacz szkic obok).
Żebra diagonalne zostały rozmieszczone na całej rozpiętości skrzydła w ten sposób by przejmowały obciążenia przenoszone przez linki dokładnie z kierunku działania wektorów sił. Wyeliminowane zostały w ten sposób profile, które nie przenosiły obciążeń lub przenosiły tylko w niewielkim zakresie.

Dodatkowe komory równoległe mają za zadanie poprawę kształtów górnej i dolnej powierzchni wzdłuż rozpiętości skrzydła.
Dość istotnie zmienił się system olinowania według którego w Buranie Reflex4 linki dochodzą do co drugiej komory - zobacz rysunek. Dzięki temu zwiększyła się ogólna liczba punktów podczepienia linek (lepszy rozkład obciążenia) ale również  wzrost liczby punktów ma dodatni wpływ na stabilizację całego skrzydła. Jednocześnie dwa główne rzędy linek C i D zostały zastąpione jednym rzędem C nie powodując jednak redukcji ilości punktów podczepienia, które nadal pozostają rozmieszczone w czterech rzędach.

Nową funkcją jest sterowanie 2D. W praktyce sterowanie 2D pozwala na wykonywanie skrętów bardziej dynamicznych i o mniejszym promieniu. Pamiętać jednak należy, że aby optymalnie wykorzystywać ten typ sterowania koniecznym jest nabranie pewnego doświadczenia i wprawy podczas lotów próbnych. Samo wyregulowanie długości linek sterowniczych też wymaga
wloty
wloty
wykonania pewnego nalotu na skrzydle i ustawień indywidualnych zależnych od typu podwieszenia napędu, długości rąk, długości taśm nośnych, itp. Z tych powodów sterowanie 2D zalecamy stosować pilotom już z pewnym doswiadczeniem i praktyką.


Start i lot
W lataniu napędowym bardzo istotnym elementem jest faza startu paralotni. Skrzydło powinno napełniać się łatwo i stabilnie wznosić się nad pilota a po postawieniu pilot po kilkunastu krokach powinien wzbić się w powietrze. Jeżeli tak nie jest a pilot musi powtarzać start kolejny raz to po kilku nie udanych próbach nie ma już sił i ochoty na latanie. Buran Reflex 4 został skonstruowany z uwzględnieniem wszystkich wymagań gwarantujących pewny i prawidłowy start. Wloty napełniające mają optymalną powierzchnię i są bardzo dobrze usztywnione wzdłuż całej krawędzi natarcia co bardzo ułatwia napełnianie i postawienie skrzydła. Po modyfikacji profilu w wersji 2012 do wzbicia się w powietrze pilot potrzebuje niezbyt dużej prędkości a więc i droga rozbiegu też jest odpowiednio krótsza.

W powietrzu Buran Reflex 4 sprawia wrażenie bardzo sztywnej konstrukcji a to za sprawą relatywnie dużej ilości komór i profili diagonalnych oraz niedużego wydłużenia. Dodatkowo wzdłuż rzędów podczepień linek biegną taśmy napinające, które dodatkowo stabilizują czaszę paralotni. W powietrzu turbulentnym skrzydło trzeba mocniej trzymać na sterówkach ale deformacje zdarzają się rzadko i są łatwe do skorygowania (tu znowu daje znać o sobie małe wydłużenie).
Skrzydło jest polecane szerokiej grupie pilotów ppg, którzy traktują latanie silnikowe jako forme szeroko rozumianej rekreacji. Piloci którzy do tej pory latali na klasycznych paralotniach mogą na początku być zaskoczeni dużą dynamiką Burana Reflex2 i mogą to odbierać jako większą nerwowość skrzydła. Paralotnia lata bowiem na większej prędkości trymowej niż standardowe paralotnie i dlatego wszelkie manewry jak zakręty, wing-owery, przebiegają znacznie szybciej niż normalnie i do tego pilot musi się przyzwyczaić aby skutecznie wykorzystać dynamikę skrzydła. Okres adaptacji do nowych zachowań skrzydła nie trwa długo a późniejsze loty dają więcej satysfakcji i przyjemności.

Przykładowe układy kolorystyczne
Inne zestawienia możesz utworzyć posługując się symulacją w zakładce "Wybierz kolor"




W komplecie z paralotnią znajdują się:
  • pokrowiec-worek ochronny

  • taśma kompresyjna

  • tkanina samoprzylepna do napraw paralotni

  • rękaw-wskaźnik wiatru

  • instrukcja użytkowania paralotni

  • karta paralotni - dopuszczenie do lotów

  • gwarancja 30 miesięcy